„Rytuały”: podzielmy się pokojem – podzielmy się opłatkiem
Dzielenie się opłatkiem to jedna z najpiękniejszych polskich tradycji świąt Bożego Narodzenia. Przygotowana przez Instytut Adama Mickiewicza na Expo w Dubaju wystawa „Rytuały" pokazuje tę tradycję, a także opłatki w nowej odsłonie.
W świąteczny czas proponujemy egzotyczną, ale też artystyczną podróż do Dubaju, gdzie właśnie odbywa się Expo 2020. Przełożona o rok z powodu pandemii COVID-19 Wystawa Światowa po raz pierwszy organizowana jest w kraju arabskim. Dla Instytutu Adama Mickiewicza to dwa lata przygotowań, kilkunastu kuratorów, blisko 100 osób zaangażowanych w najważniejsze wydarzenie społeczno-gospodarcze dziesięciolecia, a przede wszystkim cztery wystawy czasowe pokazujące bogactwo i różnorodność polskiej kultury oraz niezwykłą kreatywność polskich twórców.
Jedną z wystaw, po której chcemy Państwa oprowadzić, jest ta zatytułowana „Rytuały” – pokazująca polską tradycję bożonarodzeniową, w tym dzielenie się opłatkiem. Rytuał nawiązuje do uniwersalnej symboliki łamania się chlebem. Jest gestem pokoju, miłości, przyjęcia w krąg wspólnoty, a jego wymowa rozumiana jest we wszystkich kulturach i religiach. Ten specjalny rodzaj pieczywa, którym dzielą się Polacy na całym świecie w Wigilię Bożego Narodzenia, składając sobie życzenia, to kruchy i cieniutki opłatek wypieczony z mąki i wody.
Opłatki wypiekane początkowo w klasztorach z biegiem czasu uległy zeświecczeniu – zaczęto je przygotowywać poza kościołami, a w domach robiono z nich kolorowe ozdoby. Trzonem wystawy „Rytuały” jest pięć współczesnych interpretacji świeckiego opłatka bożonarodzeniowego w aranżacjach polskich projektantów: Beaty Śliwińskiej, Kamili Niedźwiedzkiej, Nikodema Szpunara, Jakuba Jezierskiego, Malwiny Konopackiej, Wiktorii Lenart. Przyjrzyjmy się im z bliska.
POKÓJ
Otwarte dłonie
Sylwetka symbolicznego gołębia ułożonego z dwóch ludzkich dłoni symbolizuje gest serdeczności i otwartości. Pokój jest stanem, którego każdy z nas poszukuje. Projekt: Barrakuz/ Beata Śliwińska
MIŁOŚĆ
Kochać równo i szczodrze
Tradycyjny opłatek łamie się nierówno. Dzięki perforacjom i równym porcjom każdy może obdarować opłatkiem jak najwięcej bliskich.
Projekt: Kamila Niedzwiedzka i Nikodem Szpunar / Studio Szpunar
DOBRO
Jesteś wystarczająco dobry
Przynajmniej podczas Wigilii poczujmy się „wystarczający”. W gronie najbliższych, którzy kochają nas mimo wszystko.
Projekt: Pionty/ Jakub Jezierski
SZCZĘŚCIE I HARMONIA
Jedność w owalu
Okrągła forma symbolizuje prostotę, harmonię i spokój. Otwór w środku odnosi się do bycia tu i teraz, docenienia danej chwili, patrzenia w jeden punkt.
Projekt: Wiktoria Lenart
TROSKA O ŚRODOWISKO
Dzielmy się życiem. Opłatek o nieregularnym, organicznym kształcie pozwala każdemu oderwać sobie „szczepkę”, przypominając o naszej misji dbania o zieloną planetę, ale też o energii, która napędza niekończący się łańcuch przekazywania życia.
Projekt: Malwina Konopacka
Wystawa zaprojektowana przez Grynasz Studio jest dostępna dla publiczności w Dubaju jeszcze do 28 grudnia. Partnerem koncepcji kuratorskiej jest Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie.
Instytut Adama Mickiewicza jest narodową instytucją kultury, której celem jest budowanie trwałego zainteresowania polską kulturą na świecie. Instytut współpracuje z partnerami zagranicznymi i inicjuje międzynarodową wymianę kulturalną w dialogu z odbiorcami, w zgodzie z założeniami polskiej polityki zagranicznej. Instytut zrealizował i realizuje projekty kulturalne w 70 krajach na 6 kontynentach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Rosji, Izraelu, Niemczech, Turcji, USA, Kanadzie, Australii, Maroku, na Ukrainie, Litwie, Łotwie, a także w Chinach, Japonii i Korei. W ramach dotychczas zrealizowanych działań Instytut zaprezentował 38 strategicznych programów, które obejrzało 60 milionów widzów. Organizatorem Instytutu Adama Mickiewicza jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
PDF - y z artykułem dostępne są tutaj:
Partnerem akcji jest Instytut Adama Mickiewicza

i