„Rytuały”: podzielmy się pokojem – podzielmy się opłatkiem

2021-12-22 17:28 Materiał partnerski
Polskie tradycje bożonarodzeniowe
Autor: SHUTTERSTOCK Polskie tradycje bożonarodzeniowe

Dzielenie się opłatkiem to jedna z najpiękniejszych polskich tradycji Świąt Bożego Narodzenia. Przygotowana przez Instytut Adama Mickiewicza na Expo w Dubaju wystawa „Rytuały" poka­zuje tę tra­dycję, a także opłatki w nowej odsłonie.

„Rytuały”: podzielmy się pokojem – podzielmy się opłatkiem

Dzielenie się opłatkiem to jedna z najpiękniejszych polskich tradycji świąt Bożego Narodzenia. Przygotowana przez Instytut Adama Mickiewicza na Expo w Dubaju wystawa „Rytuały" poka­zuje tę tra­dycję, a także opłatki w nowej odsłonie.

W świąteczny czas proponujemy egzotyczną, ale też artystyczną podróż do Dubaju, gdzie właśnie odbywa się Expo 2020. Przełożona o rok z powodu pandemii COVID-19 Wystawa Światowa po raz pierwszy organizowana jest w kraju arabskim. Dla Instytutu Adama Mickiewicza to dwa lata przygotowań, kilkunastu kuratorów, blisko 100 osób zaangażowanych w najważniejsze wydarzenie społeczno-gospodarcze dziesięciolecia, a przede wszystkim cztery wystawy czasowe pokazujące bogactwo i różnorodność polskiej kultury oraz niezwykłą kreatywność polskich twórców.

Jedną z wystaw, po której chcemy Państwa oprowadzić, jest ta zatytułowana „Rytuały” – poka­zująca polską tra­dycję bożonarodzeniową, w tym dzielenie się opłatkiem. Rytuał nawiązuje do uniwersalnej symboliki łamania się chlebem. Jest gestem pokoju, miłości, przyjęcia w krąg wspólnoty, a jego wymowa rozumiana jest we wszystkich kulturach i religiach. Ten specjalny rodzaj pieczywa, którym dzielą się Polacy na całym świecie w Wigilię Bożego Narodzenia, składając sobie życzenia, to kruchy i cieniutki opłatek wypieczony z mąki i wody.

Opłatki wypiekane począt­kowo w klasztorach z bie­giem czasu uległy zeświec­czeniu – zaczęto je przygo­towywać poza kościołami, a w domach robiono z nich kolorowe ozdoby. Trzonem wystawy „Rytu­ały” jest pięć współczesnych interpretacji świeckiego opłatka bożonarodzeniowego w aranżacjach polskich pro­jektantów: Beaty Śliwińskiej, Kamili Niedźwiedzkiej, Nikodema Szpunara, Jakuba Jezierskiego, Malwiny Konopackiej, Wiktorii Lenart. Przyjrzyjmy się im z bliska.

POKÓJ

Otwarte dłonie

Sylwetka symbolicznego gołębia ułożonego z dwóch ludzkich dłoni symbolizuje gest serdeczności i otwartości. Pokój jest stanem, którego każdy z nas poszukuje. Projekt: Barrakuz/ Beata Śliwińska

MIŁOŚĆ

Kochać równo i szczodrze

Tradycyjny opłatek łamie się nierówno. Dzięki perforacjom i równym porcjom każdy może obdarować opłatkiem jak najwięcej bliskich.

Projekt: Kamila Niedzwiedzka i Nikodem Szpunar / Studio Szpunar

DOBRO

Jesteś wystarczająco dobry

Przynajmniej podczas Wigilii poczujmy się „wystarczający”. W gronie najbliższych, którzy kochają nas mimo wszystko.

Projekt: Pionty/ Jakub Jezierski

SZCZĘŚCIE I HARMONIA

Jedność w owalu

Okrągła forma symbolizuje prostotę, harmonię i spokój. Otwór w środku odnosi się do bycia tu i teraz, docenienia danej chwili, patrzenia w jeden punkt.

Projekt: Wiktoria Lenart

TROSKA O ŚRODOWISKO

Dzielmy się życiem. Opłatek o nieregularnym, organicznym kształcie pozwala każdemu oderwać sobie „szczepkę”, przypominając o naszej misji dbania o zieloną planetę, ale też o energii, która napędza niekończący się łańcuch przekazywania życia.

Projekt: Malwina Konopacka

Wystawa zaprojektowana przez Grynasz Studio jest dostępna dla publiczności w Dubaju jeszcze do 28 grudnia. Partnerem koncepcji kuratorskiej jest Państwowe Muzeum Etno­graficzne w Warszawie.

Instytut Adama Mickiewicza jest narodową instytucją kultury, której celem jest budowanie trwałego zainteresowania polską kulturą na świecie. Instytut współpracuje z partnerami zagranicznymi i inicjuje międzynarodową wymianę kulturalną w dialogu z odbiorcami, w zgodzie z założeniami polskiej polityki zagranicznej. Instytut zrealizował i realizuje projekty kulturalne w 70 krajach na 6 kontynentach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Rosji, Izraelu, Niemczech, Turcji, USA, Kanadzie, Australii, Maroku, na Ukrainie, Litwie, Łotwie, a także w Chinach, Japonii i Korei. W ramach dotychczas zrealizowanych działań Instytut zaprezentował 38 strategicznych programów, które obejrzało 60 milionów widzów. Organizatorem Instytutu Adama Mickiewicza jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

PDF - y z artykułem dostępne są tutaj: 

Wersja polska

Wersja angielska

Partnerem akcji jest Instytut Adama Mickiewicza

Instytut Adama Mickiewicza
Autor: IAM Link: https://iam.pl/pl