6227 zabitych na drogach

i

Autor: Dreamstime

6227 pieszych zabitych na drogach

2019-03-05 10:00

Drogi stają się coraz bardziej niebezpieczne dla pieszych. W minionym roku w wyniku uderzenia przez pojazd zginęła największa liczba pieszych od blisko 30 lat. Do smutnych statystyk dołączył nowojorczyk, który w poniedziałek został śmiertelnie potrącony przez miejski autobus MTA.

W poniedziałek około 3 nad ranem na Queensie miejski autobus MTA uderzył w mężczyznę przechodzącego przez skrzyżowanie 75th Street i Roosevelt Avenue w Jackson Heights. Zanim kierowca zatrzymał pojazd, ten wlókł mężczyznę pod kołami przez kilka metrów. Ratownicy przewieźli rannego do NYC Health + Hospitals/Elmhurst, ale nie udało się go uratować. Kierowca nie usłyszał na razie żadnych zarzutów, bo śledczy ustalają, jak doszło do tragedii i czy jechał zgodnie z przepisami. Podobnych dochodzeń jest niestety coraz więcej. Nie tylko w NYC, ale i całej Ameryce, o czym świadczy alarmujący raport Governors Highway Safety Association. Z jego danych wynika, że w minionym roku na drogach zginęło najwięcej pieszych od 1990 r. – aż 6227 osób. To o 4 proc. więcej niż w 2017 r. i o 35 proc. – ponad 1500 przypadków – więcej niż w 2008 r.
Przedstawiciele organizacji mówią, że coraz więcej osób chodzi po ulicach, wpatrując się w telefon komórkowy. Nie patrzą na drogę i wchodzą na nią wprost pod koła samochodu. Podobnie zgubne jest pisanie SMS-ów przez kierowców. Na śmiertelność mocno wpływa także wzrost liczby wielkich samochodów, jak SUV, na drogach. Taki pojazd uderza pieszego w głowę lub tułów, co znacznie częściej kończy się jego zgonem. – Pieszy uderzony przez jadący z taką samą prędkością samochód osobowy i SUV ma zdecydowanie mniejsze szanse na przeżycie w przypadku potrącenia tym większym – mówi Richard Retting, nowojorski konsultant ds. bezpieczeństwa na drogach, który jest autorem raportu dla Governors Highway Safety Association. Jak mówi uderzenie przez SUV-a jadącego z prędkością 20–25 mil na godzinę może oznaczać śmierć dla pieszego. Z przygotowanego przez niego raportu wynika, że od 2013 r. liczba śmiertelnych przypadków potrącenia pieszego przez SUV-a zwiększyła się o 50 proc., podczas gdy w wypadkach z samochodami osobowymi wzrosła o 30 proc. Prawie połowa wypadków śmiertelnych wśród pieszych spowodowana jest przez alkohol: pijanych kierowców, ale także i pieszych. Najczęściej do śmiertelnych wypadków dochodzi na lokalnych drogą nocą. Liczba zabitych w tym czasie osób wzrosła od 2008 r. do 2017 r. o 45 proc. Tych, którzy ginęli w ciągu dnia – o 11 proc.