Telefon

i

Autor: pixabay.com Telefon

Wyłudzają pieniądze od starszych nowojorczyków

2021-10-28 18:06

Uwaga, oszuści polują na seniorów! Dzwonią podając się za pracowników firm energetycznych i żądają zaległych opłat. Grożą też odcięciem prądu.

Wydział Ochrony Konsumentów stanu Nowy Jork (DCP) i Departament Usług Publicznych stanu Nowy Jork wydały ostrzeżenie dla nowojorczyków. Oszuści usiłują wyłudzić od nich pieniądze.

Mechanizm jest zawsze taki sam. Oszust podszywa się pod pracownika firmy energetycznej lub gazowej i informuje o zaległych płatnościach za prąd. Brak wpłaty zaległości ma skutkować odcięciem prądu w domu lub mieszkania. Co ciekawe, chcą, żeby płatności dokonać z pomocą bitcoinów, PayPal, Zelle lub kart podarunkowych, co uniemożliwia śledzenie przepływu pieniędzy, a nie na konto firmy.

- Oszuści stosują przekonujące chwyty, aby zdobyć pieniądze od niczego niepodejrzewających konsumentów – mówi sekretarz stanu Nowego Jorku Rossana Rosado (60 l.). - To najnowsze oszustwo związane z infrastrukturą polega na naciąganiu nowojorczyków, którzy wierzą w puste groźby odłączenia ich od sieci.

- Nowojorczycy powinni zadzwonić lub skontaktować się bezpośrednio ze swoim zakładem energetycznym lub gazowym, jeśli mają jakieś pytania dotyczące statusu usługi - radzi Rory Christian, dyrektor generalny Departamentu Usług Publicznych.

Nowojorskie firmy energetyczne i gazowe nie stosują takich praktyk wobec konsumentów. Jeżeli mają zamiar wypowiedzieć umowę z powodu zaległości, wcześniej wielokrotnie zawiadamiają odbiorcę, również telefonicznie, o brakujących wpłatach.

Jak się bronić?

DCP radzi: rozłącz taką rozmowę i sam zadzwoń do zakładu energetycznego lub gazowego. Numer znajdziesz na rachunku lub na stronie internetowej przedsiębiorstwa. Jeśli wiadomość przyszła SMS-em, nie odpowiadaj. Jeśli z rachunku wynika, że jest jakaś kwota do zapłaty, zapłać ją tak, jak zwykle, a nie tak, jak polecił rozmówca.