Do zaskakujących informacji dotarł „New York Times”. Dziennik podaje, że za 277-stronicowy dokument, na którym oparto tegoroczne orędzie, zapłacono nowojorskiej firmie Gotham Ghostwriters $25 tys. Biuro gubernator wydało w sumie $871 tys. na opłacenie trzech zewnętrznych firm do pomocy w przygotowaniu przemówienia, a największa część przypadła Boston Consulting Group. W 2022 r. Deloitte Consulting otrzymała ponad milion dolarów za pracę nad książką i przemówieniem, a $60 tys. z konta biura gubernator trafiło do firmy Fenway Strategies.
Rzeczniczka Hochul Julie Wood oświadczyła, że firmy zewnętrzne odegrały rolę drugoplanową w tworzeniu orędzia. – Ani Deloitte, ani B.C.G. nie byli zaangażowani w udzielanie porad politycznych lub podejmowanie decyzji politycznych – zapewniała gazetę.
Jej poprzednicy – Andrew Cuomo (66 l.), David Paterson (69 l.) i George Pataki (78 l.) – twierdzą, że nigdy nie sięgali po zewnętrzną pomoc przy tworzeniu corocznych orędzi. – Teoretycznie ludzie wybierają gubernatora ze względu na jego wizję i podstawowe wartości – powiedziała Melissa DeRosa, doradca Cuomo. – Najwyraźniej, gdy tych brakuje, podatnicy nieświadomie zlecają zadanie konsultantom wartym miliony – dodała.