Walka o McGuinness BLVD

i

Autor: AP

Walka o McGuinness Blvd

2023-06-16 15:43

Trwa batalia o McGuinness Blvd, jedną z głównych dróg na Greenpoincie. Część mieszkańców dzielnicy licznie zamieszkałej przez Polonię chce, by miejski Departament Transportu dokonał solidnej renowacji, usunął pasy ruchu i umieścił ścieżki rowerowe. Przeciwnicy rozwiązania argumentują, że zaszkodzi ono przedsiębiorcom i utrudni dostęp do lokalnych biznesów działających tam od dziesięcioleci.

Budząca kontrowersje McGuinness Blvd dla wielu jest jedną z ważniejszych dróg w dzielnicy, podczas gdy dla innych zmorą i przyczyną licznych wypadków, również ze skutkiem śmiertelnym. Grupa „Make McGuinness Safe” w zeszłym roku zgromadziła 2500 podpisów mieszkańców i wezwała burmistrza NYC Erica Adamsa (63 l.) do wprowadzenia, ich zdaniem, koniecznych zmian. Powodem powstania petycji była śmierć nauczyciela z PS nr 110 Matthew Jensena (+58 l.). Mężczyzna stracił życie w maju 2021 r., gdy został potrącony przez pędzącego kierowcę, który następnie uciekł z miejsca zdarzenia. Wcześniej zginęła tam również trzylatka i rowerzysta.

– Nasza społeczność mówi głośno i wyraźnie: nigdy więcej zgonów na McGuinness – mówiła radna Emily Gallagher (39 l.), jedna z lokalnych polityczek opowiadających się za zmianami.

W zeszłym roku Departament Transportu przedstawił propozycję „Planu B”, która zakłada usunięcie miejsc parkingowych, powstanie ścieżek rowerowych i co najważniejsze – ograniczenie czterech istniejących pasów ruchu do dwóch. Wedle zwolenników planu uczyni on Greenpoint bezpieczniejszym i mniej podatnym na wypadki.

Z drugiej strony znajdują się jednak osoby, które stanowczo sprzeciwiają się zmianom. – „Zwężenie McGuinness Blvd zniszczy najskuteczniejszy i najbezpieczniejszy sposób na dojazd do pracy na Greenpoincie” – twierdzi grupa „Keep McGuinness Moving”, która wystosowała swoją petycję do burmistrza, chcąc zmiany projektu i odrzucenia propozycji przeciwników. Jak argumentują, po transformacji ruch ciężarówek i samochodów osobowych zostanie przekierowany na ciche i wąskie ulice mieszkalne, spowoduje ogromne korki, opóźni czas reakcji NYPD czy FDNY oraz finalnie zaszkodzi mieszkańcom i lokalnym biznesom, do których dojazd będzie znacznie utrudniony. Po stronie „Keep McGuinness Moving” stoi wielu przedstawicieli Polonii, w tym Polish Business Merchants Association.

W czwartek w ratuszu odbyło się spotkanie osób przejętych sprawą z urzędnikami DOT. Petycja „Keep McGuinness Moving” uzbierała już ponad 4,400 podpisów. Jest dostępna pod adresem: actionnetwork.org/petitions/keep-mcguinness-moving.