Jednoszynowa kolejka AirTrain jest jednym z projektów jakie mają poprawić komunikację w zatłoczonym Nowym Jorku. Jednak projekt, jaki do realizacji wybrały władze stanowe od dawna jest oceniany negatywnie. Teraz grupa ekologiczna Riverkeeper upubliczniła ocenę, jakiej dokonała Federalna Agencja Lotnictwa w 2019 roku. FAA przeprowadziła własną analizę projektu i wskazała błędy.
Od dawna podstawowym zarzutem było wytyczenie trasy AirTrain w kierunku Citi Field, zamiast w kierunku Manhattanu. Z analizy FAA wynikało, że nie będzie to ułatwienie dla podróżnych. W dodatku kombinacja połączeń LIRR i AirTrain, na jaką skazani są podróżni, powoduje, że nowe rozwiązanie wcale nie będzie tak szybkie, jak planowano.
- 36-minutowa jazda samochodem może być w rzeczywistości szybsza niż obiecywane 28 minut pociągiem, jeśli weźmie się pod uwagę czas dojazdu do stacji - napisali eksperci FAA. Na to samo wskazuje Mike DuLong z Riverkeeper. - Autobus kursujący do LaGuardia jest szybszy niż AirTrain - mówi.
Jednak mimo krytycznej opinii FAA ma 15 kwietnia zatwierdzić projekt Port Authority, jako najlepszą alternatywę transportową dla Nowego Jorku.