Trump zdradza Nowy Jork

i

Autor: MTA

Trump zdradza Nowy Jork

2019-03-13 9:00

Zdrada! Pochodzący z Nowego Jorku prezydent Donald Trump (73 l.) nie zamierza przeznaczyć w swoim budżecie ani centa na budowę nowego tunelu pod Hudson River.

Łącząca dziś metropolię z New Jersey stuletnia konstrukcja, którą pokonuje codziennie pociągami blisko 200 tys. osób, jest w fatalnym stanie i w każdej chwili grozi jej zamknięcie. Propozycja budowy nowego korytarza tunelowego to element wielkiego Gateway Project. Jej uzasadnieniem była choćby seria awarii i wykolejeń tuż przed Penn Station, co zmusiło władze kolei Amtrak, która zarządza torami, do generalnego remontu. Ten z kolei wiązał się z poważnymi zakłóceniami komunikacyjnymi dla pasażerów Amtrak i New Jersey Transit, które przejeżdżają tymi samymi tunelami. Eksperci, władze miasta, stanu oraz kolei twierdzą jednak, że do kolejnych awarii może dojść w każdej chwili z uwagi na obciążenie torów i fatalny stan konstrukcji, która ucierpiała podczas huraganu Sandy. Dlatego konieczna jest budowa nowego tunelu. Koszt tuneli szacowany jest na $13,7 mld. Budżet miasta, stanu i władz New Jersey jest niewystarczający, w związku z tym zgłoszono się o dotacje z budżetu federalnego. Ale prezydent Donald Trump (73 l.) zignorował te prośby. W swoim projekcie wydatków na 2020 r. nie uwzględnił funduszy na budowę tunelu. Co więcej, przewiduje w nim obcięcie federalnych funduszy na publiczne osiedla, m.in. na te zarządzane przez NYCHA. – Ten projekt budżetowy to czysta hipokryzja – skwitował plany prezydenta burmistrz Bill de Blasio (57 l.). Poparcie dla Gateway Project deklarował prezydent Barack Obama, który obiecał pokrycie połowy kosztów budowy. Trump ma inne zdanie. Dwóch kongresmanów: nowojorski republikanin Peter King i demokratyczny z New Jersey Josh Gottheimer ogłosili więc projekt ustawy, która zmusi federalne władze kolejowe do opracowania planu awaryjnego na wypadek zamknięcia tunelu, co według prognoz będzie konieczne w ciągu dekady. Liczą, że w ten sposób uda się zdobyć pieniądze na budowę nowego. – To sprawa bezpieczeństwa narodowego – uważa Peter King.