Polonijni uczniowie poznali „Polskie drogi do wolności”. Udany konkurs w Chicago

2024-11-18 17:54

Polonijni uczniowie znów bogatsi o wiedzę na temat Polski i nowe doświadczenia. W Muzeum Polskim Ameryce w niedzielę 17 listopada przedstawiciele ośmiu szkół sobotnich aglomeracji chicagowskiej przystąpili do międzyszkolnego turnieju pod tytułem „Polskie drogi do wolności”.

To była kolejna edycja konkursu i kolejny raz przystąpiło do niej wielu polonijnych uczniów. Turniej prowadziła Urszula Gawlik, wiceprezes Zrzeszenia Nauczycieli Polskich w Ameryce, a jego gośćmi byli Joanna Mucha, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, reprezentacja Instytutu Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego, z dyrektor Urszulą Starakiewicz-Krawczyk na czele, oraz Ewa Koch, prezes Zrzeszenia Nauczycieli Polskich w Ameryce.

Zadaniem uczniów było przygotowanie prezentacji na jeden z wylosowanych tematów. Pierwsze miejsce w turnieju zajęli uczniowie z Polskiej Szkoły im. Trójcy Świętej w Chicago w składzie: Izabella Bigos, Izabella Szwedo i Franciszek Cetnar. Do konkursu przygotowywała ich Bernadetta Manturo, a kibicowała dyrektor Maria Baran. Zwycięska drużyna zrobiła poruszającą prezentację pod tytułem „80 rocznica bitwy pod Monte Cassino”.

Na drugiej pozycji uplasował się zespół Polskiej Szkoły im. Mikołaja Kopernika, w którego skład weszli Nicole Krystowczyk, John Pawłowski i Kevin Tusiński pod skrzydłami nauczycielek Isabelli Nowak-Osiki i Katarzyny Wanat. Drużynę wspierała także dyrektor szkoły Bernarda Redlińska. Na trzecim miejscu uplasowali się uczniowie Polskiej Szkoły im. Tadeusza Kościuszki w składzie Ignacy Eźlakowski, Maciej Nagi i Patryk Stępień, którymi opiekowała się Dorota Eźlakowska i dyrektor szkoły Urszula Gawlik.

- „Wszystkie prezentacje szkolne bardzo bardzo interesujące, wnosiły wiele ciekawych faktów. Młodzież ciekawie je zaprezentowała” – zapewnił Andrzej Mikołajczak, który zasiadł w komisji konkursowej. - „Jako komisja sędziowska ocenialiśmy wiele aspektów każdej z prezentacji, a także testy, które każda z drużyn szkolnych wykonywała w grupach po każdej z prezentacji. To pozwoliło na wszechstronną ocenę każdej z drużyn. Zadania do wykonania były różnorodne. Uczniowie byli świetnie przygotowani i niewielkie różnice punktowe zdecydowały o miejscach” – dodał. Wszyscy uczniowie otrzymali upominki.