Władze federalne wydały wreszcie długo oczekiwaną decyzję środowiskową dla tunelu pod dnem rzeki Hudson. Kolejowy tunel połączy New Jersey i Nowy Jork, pozwalając na kursowanie miedzy oboma stanami większej liczby pociągów. Tunel funkcjonujący obecnie ma juz 110 lat, a po huraganie Sandy w 2012 roku, kiedy został zalany przez wodę, wymaga pilnego remontu.
Projekt drążenia nowego tunelu pod Hudson ma już 10 lat. 3 lata temu zakończono obowiązkowe badania środowiskowe, ale władze NY nie otrzymały zezwoleń na budowę od administracji prezydenta Donalda Trumpa (75 l.). Po zmianie w Białym Domu prace inżynieryjne i projektowe warte $11,6 mld mogą wreszcie ruszać.
- To duży krok dla północnego wschodu i dla całego kraju, ponieważ te tunele łączą tak wiele osób, miejsc pracy i firm – powiedział w oświadczeniu sekretarz ds. transportu Pete Buttigieg (39 l.).
Kością niezgody między władzami stanowymi a federalnymi jest kolejność prac. Waszyngton chciałby najpierw remontu istniejących tuneli. Gubernator Andrew Cuomo (64 l.) uważa, że w pierwszej kolejności powinien powstać nowy tunel, a wtedy można rozpocząć remonty, które obecnie utrudniłyby kursowanie pociągów.
- Jeżeli rząd federalny chce głupich wydatków, niech robi to ze swoimi pieniędzmi. My swoich nie zamierzamy głupio wydawać - powiedział na konferencji prasowej.