Poświęcona zwiększeniu bezpieczeństwa na nowojorskich ulicach ofensywa władz miasta kontynuujących program Vision Zero trwa od dwóch miesięcy. Burmistrz Eric Adams (62 l.) na zmianę z komisarzem ds. transportu Ydanisem Rodriguezem (57 l.), ale też przy wsparciu lokalnych polityków, apelują do ustawodawców w Albany o przekazanie miastu prawa do nadzoru nad 2 tys. miejskich kamer polującymi na piratów przekraczających prędkość. Dziś działają jedynie od godz. 6 am do 10 pm, miasto chciałoby włączyć je na stałe.
– Walcząc z rosnącą liczbą ofiar wypadków drogowych, Albany musi podjąć natychmiastowe działania, aby Departament Transportu mógł rozszerzyć zakres stosowania naszych fotoradarów. W przypadku fotoradarów oznacza to umożliwienie nam decydowania o ich rozmieszczeniu oraz o tym, by były włączone w nocy i w weekendy – mówił jeszcze we wtorek Rodriguez. Do apeli przyłączał się też Adams. – Miasto musi mieć prawo do decydowania o tym co dla niego dobre – mówił odnosząc się do tzw. home rule.
Teraz okazuje się, że ani Adams ani żaden z jego urzędników nie wystąpili formalnie z wnioskiem do Zgromadzenia ani stanowego senatu o przyznanie nadzoru nad kamerami. Poinformował o tym portal Streetsblog. – Nie uchwalamy prawa lokalnego, jeśli nie zostaniemy o to poproszeni. Abyśmy mogli nad tym głosować, muszą nam dostarczyć wniosek o ustanowienie prawa miejscowego – powiedział portalowi William Magnarelli, który przewodniczy Komisji Transportu z Zgromadzeniu. Zapewnił też, że jeśli otrzymałby go przed 2 czerwca, gdy kończy się tegoroczna sesja, to zostanie on przyjęty przez Komisję.
Zdaniem innych członków Zgromadzenia to jednak za mało. 10 dni nie wystarczy na debaty na temat kształtu ustawy nadającej nowe prawa i jej przyjęcie. W programie sesji jest jedynie ustawa S5602 senatora Andrew Gounardesa (37 l.), która ma zapewnić, że program działania kamer jako takich zostanie w ogóle przedłużony. Bez stosownej ustawy przestaną działać 1 lipca.