Federalna ustawa pomocowa niedawno podpisana przez prezydenta Trump zapewnia $4 miliardy na pomoc dla Metropolitan Transportation Authority. To oznacza, że zapowiadane na marzec ograniczenie kursowania metra i autobusów miejskich odsunie się w czasie.
- Te pieniądze kupują nam rok. Ponad 4 miliardy dolarów pokrywają deficyt MTA w 2021 r. - powiedział w rozmowie z Bloomberg TV Patrick Foye (63 l.), dyrektor generalny MTA.
Nie oznacza to, że pasażerowie unikną podwyżek. MTA wprowadza je co 2 lata, a w 2021 roku przypada właśnie rok „podwyżkowy”. Może jednak zrezygnować z tak drastycznych kroków, jak likwidacja MetroCard czy zwiększenie liczby stref, która miała doprowadzić do wzrostu cen za przejazdy na większych odległościach.
Kolejki Port Authority Trans-Hudson, obsługiwane przez Port Authority of New York i New Jersey na dopłaty nie liczy, choć PA przyznaje, że jego deficyt wynosi około 3 mld dolarów. To dziura, która powstała m.in. z powodu ograniczenia ruchu lotniczego, z którego Port Authority czerpał miliardowe dochody.
- Port Authority ma ponad 3 miliardy dolarów strat, które, jeśli nie zostaną uzupełnione, będą miały poważny wpływ na agencję i region - powiedział rzecznik PA Scott Ladd.
Jednak mimo trudności PATH obsługuje 95 proc. połączeń sprzed pandemii, mimo że liczba pasażerów waha się na poziomie 25 proc. stanu z początku roku.