Budowa linii Second Avenue ma rozciągać się od Hanover Square w Financial District do 125th Street w East Harlem. Przez 70 lat wybudowano tylko pierwszą część biegnącą przez Upper East Side, na co wydano 4,5 mld dol. Z 400-stronicowego raportu NYU wynika, że oprócz projektów, 655 mln dol. wydano na konsultantów i firmy zewnętrzne, a samo kopanie tuneli od 63rd do 96th St pochłonęło 378 mln dol. Zdaniem ekspertów MTA pozwoliło na rozdmuchanie kosztów i wydłużenie realizacji projektu w czasie.
„Bez wątpienia konsultanci odgrywają dużą rolę, ale MTA musi również przewodzić i być w stanie zarządzać efektywnie swoimi projektami” – napisał na Twitterze Eric Goldwyn, pracownik NYU i jeden z autorów raportu, w którym wyłuszczono, że przez brak odpowiedniego nadzoru nad firmami zewnętrznymi wybudowano większe niż potrzeba stacje, zatrudniono niepotrzebnie zbyt wielu różnych podwykonawców, co skutkowało znacznie wyższymi niż na świecie kosztami. Efekty? Madryt w cztery lata zbudował 80 mil metra. NYC zaledwie milę. Tymczasem zadłużenie MTA sięga dziś 40 mld dol.