Ten edukacyjny dramat nie oszczędził żadnego stanu ani regionu. Zdaniem nauczycieli wymazał dekady postępów w nauce i pogłębił rasowe różnice w poziomie wykształcenia dzieci. To wnioski z Narodowej Oceny Postępów Edukacyjnych (NAEP) analizującej wyniki pierwszego od 2019 r. krajowego testu przeprowadzonego wśród setek tysięcy uczniów amerykańskich szkół. Pokazał on historyczny spadek poziomu znajomości matematyki, której podstawowych pojęć nie potrafiło pojąć niemal czterech na dziesięciu ośmioklasistów. Wyniki czytania spadły z kolei do poziomu z 1992 r.
Spadki odnotowano w każdym regionie, z których każdy widział pogorszenie wyników w co najmniej jednym przedmiocie. W kilku głównych okręgach wyniki testów spadły o ponad 10 punktów. W Cleveland odnotowano największy spadek o 16 pkt dotyczący wyników czytania w czwartej klasie. Poważne pogorszenie widać też w Baltimore i hrabstwie Shelby w Tennessee. W Nowym Jorku spadki dotknęły głównie wyników czwartoklasistów. W metropolii jednak wyniki matematyczne młodszych uczniów były o rekordowe 8 pkt gorsze i o aż 4 pkt gorsze u starszych.
Dla urzędników z Amerykańskiego Departamentu Edukacji to pierwsza reprezentatywna ocena wpływu pandemii na edukację. - Jest to poważny sygnał ostrzegawczy dla nas wszystkich - przyznała Peggy Carr, komisarz National Center for Education Statistics, oddziału Departamentu Edukacji.
Ujawnienie wyników NAEP już motywuje rodziców z NYC do apeli o zwiększenie wsparcia dla uczniów.