Ponad pół roku po ostatnich zapowiedziach Nowy Jork chce uruchomić kulturę. Nie oznacza to jednak otwarcia kin i teatrów. Zamiast zapraszać nowojorczyków na przedstawienia, aktorzy wyjdą na ulice. A dokładniej do parków, na perony metra, rogi ulic, na parkingi i ulice, a nawet na wystawy sklepowe.
Gubernator Andrew Cuomo (64 l.) chce w ciągu najbliższych 100 dni zorganizować 300 występów plenerowych na terenie całego stanu. Nowa inicjatywa nazywa się NY PopsUp i ma poprawić sytuację branży rozrywkowej, która w Nowym Jorku pozostaje zamknięta od niemal roku.
- Kiedy zamykasz Broadway, zamykasz kina - zamykasz całą gospodarkę - powiedział gubernator w czasie konferencji prasowej. - Zamierzamy przyspieszyć ich ponowne otwarcie dzięki przedstawieniom pop-up w całym stanie.
Program NY PopsUp, obejmujący 1000 wydarzeń do Święta Pracy, jest zaplanowany na całą wiosnę i lato. Jego kulminacją będzie Tribeca Film Festival i „Little Island” przy Pier 55.
Na „wyskakujących” przedstawieniach nowojorczycy zobaczą m.in. Hugha Jackmana (52 l.), Aleca Baldwina (62 l.), Chrisa Rocka (56 l.), Mathew Bodericka (58 l.) czy Sarah Jessicę Parker (55 l.).
Z podobną inicjatywą dla kultury wystąpił też burmistrz NYC Bill de Blasio (60 l.). Open Culture NYC to program, który ma umożliwić organizację wydarzeń kulturalnych na terenie miasta.
- Potrzebujemy z powrotem naszej sztuki i kultury - powiedział de Blasio. - Nasza społeczność twórcza jest naszą nadzieją i naszą tożsamością jako nowojorczyków.
Program uszy 1 marca. Instytucje kultury będą mogły składać wnioski o pozwolenia na organizowanie przedstawień w 100 lokalizacjach na terenie miasta, w tym na West 51 St między Broadway i 7 Avenue na Manhattanie i Sackett S między Nevins St i 3 Avenue na Brooklynie. Złożenie wniosku będzie kosztowało 20 dolarów, ale same pozwolenia będą darmowe - podało miasto.
- W ten sposób przeniesiemy naszą społeczność twórczą z powrotem na najwspanialszą scenę świata, na ulice Nowego Jorku - skomentował de Blasio.
Nie wszystkie imprezy wrócą jednak do NYC w normalnym trybie. Marynarka wojenna USA poinformowała, że drugio rok z rzędu obchody Tygodnia Floty zostaną zorganizowane wyłącznie wirtualnie. Zaplanowane na 26-31 maja imprezy zastąpią pokazy w mediach społecznościowych. Dla US Navy to jednak powód do zadowolenia. O ile w wydarzeniu organizowanym w 2019 roku wzięło udział nieco ponad 103 tys. osób, o tyle ubiegłoroczne pokazy, pierwszy raz transmitowane wyłącznie w internecie obejrzało aż 170 tys. widzów.