NOWY JORK Newsy Kronika polonijna Co, gdzie, kiedy Dobre bo polskie Prawnik Radzi Sport polonijny
USA nowy jork newsy Iwona Korga, dyrektor wykonawczy Instytutu Józefa Piłsudskiego w Ameryce dla SE: Instytut Piłsudskiego otworzy podwoje na Greenpoincie już w czerwcu?

Iwona Korga, dyrektor wykonawczy Instytutu Józefa Piłsudskiego w Ameryce dla SE: Instytut Piłsudskiego otworzy podwoje na Greenpoincie już w czerwcu?

17.01.2015, godz. 00:00
Instytut Piłsudskiego
foto:

To już ostatnie chwile Instytutu Piłsudskiego na Manhattanie. Już niebawem rozpocznie się przenoszenie cennych zbiorów do polskiej dzielnicy. Nowa siedziba Instytutu znajdować się będzie przy 138 Greenpoint Ave. Pomieszczenia Instytut będzie wynajmował od Polsko-Słowiańskiej Federalnej Unii Kredytowej. Tuż przed przeprowadzką rozmawiamy z Iwoną Korgą - dyrektorem wykonawczym Instytutu Józefa Piłsudskiego w Ameryce.

Kiedy rozpocznie się przenoszenie zbiorów do nowej siedziby?

- Instytut Piłsudskiego od wielu miesięcy przygotowuje się do osin. Przeprowadzka odbędzie się wiosną - w marcu i kwietniu. Najpierw zostaną przewiezione najcenniejsze zbiory tj. archiwa i kolekcja sztuki, następnie biblioteka, biuro Instytutu i wyposażenie.

Jak logistycznie będzie wyglądała przeprowadzka?

- W sprawach organizacji przeprowadzki Instytut Piłsudskiego korzysta z doświadczenia Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych. W grudniu 2014 r. w Instytucie gościł Krzysztof Skarżycki z Archiwum Państwowego w Radomiu, specjalista od relokacji archiwaliów, który udzielał nam fachowych wskazówek. Także Instytut Pamięci Narodowej mocno angażuje się w pomoc dla Instytutu. Podczas przeprowadzki pomagać będą pracownicy IPN. Pod koniec stycznia Instytut odwiedzą też dyrektorzy Biura Udostępniania i Archiwizacji Dokumentów IPN: dr Rafał Leśkiewicz i Andrzej Pieczunko, którzy na miejscu doradzą we wszystkich sprawach związanych z logistyką przeprowadzki, czyli jak pakować cenne kolekcje, jakich używać do tego celu materiałów i jak najlepiej przygotować nowe magazyny archiwalne. W operacji tej będzie pomagała profesjonalna firma.

Kto pokryje finansowo tę operację?

- Wszystkie koszty związane z przeprowadzką Instytutu Piłsudskiego finansuje Instytut z własnych środków, donacji i pozyskiwanych na ten cel grantów, w tym z Polski z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Z naszych wyliczeń wynika, że koszt samej przeprowadzki wyniesie około osiemdziesięciu tysięcy dolarów.

A co z wyposażeniem nowych pomieszczeń?

- Nowa siedziba Instytutu znajduje się przy 138 Greenpoint Ave, jest to parterowy budynek, którego właścicielem jest Polsko-Słowiańska Federalna Unia Kredytowa, budynek jest po kapitalnym remoncie, ale wymaga przystosowania do potrzeb Instytutu. Potrzebne będą automatycznie przesuwane regały, część z nich nieodpłatnie przekaże Polsko-Słowiańska Federalna Unia Kredytowa, pozostałe trzeba będzie zakupić i to jest koszt kilkudziesięciu tysięcy dolarów. Potrzebne będzie także nowe wyposażenie biura: półki, szafki, regały i biurka.

Czy zbiory Instytutu będę od razu dostępne dla osób chcących z nich korzystać?

- Zbiory Instytutu są obecnie dostępne w naszej starej siedzibie na Manhattanie (180 Second Avenue) do końca lutego 2015 r., następnie materiały zostaną przygotowane do transportu, przewiezione do nowej siedziby i tam muszą być rozpakowane i ułożone na półkach. Sądzimy, że archiwalia będą dostępne dla chętnych w czerwcu br.

Czy Polonia może w jakiś sposób pomóc w przeprowadzce Instytutu na Greenpoint?

- Oczywiście. Zapraszamy Polonię do włączenia się i pomoc w przygotowywaniu kolekcji do transportu i później do rozpakowywania archiwaliów i książek w nowej siedzibie.

Już teraz zapraszamy wolontariuszy do pomocy w zabezpieczaniu sygnatur książek i prasy. Prace trwają codziennie od 9-16.30. Chętnych prosimy o kontakt telefoniczny: 212 505-9077 lub e-mail office@pilsudski.org. Każdy także może zostać członkiem Instytutu, składka roczna podstawowa wynosi $60, dla emerytów $30.

Na kiedy zaplanowano otwarcie nowej siedziby?

- Bardzo chcemy, aby nowa siedziba była otwarta jak najszybciej, ale musimy mieć pewność, że wszystkie zbiory są odpowiednio zabezpieczone i gotowe do udostępniania, sądzimy, że uroczyste otwarcie odbędzie się na początku czerwca 2015.


Rozmawiała Agnieszka Granatowska



W Instytucie Piłsudskiego na Manhattanie znajduje się ponad milion dokumentów, biblioteka z dwudziestoma tysiącami książek, kolekcja fotografii, map, galeria sztuki i obiekty muzealne.

Instytut, przez ostatnie 70 lat stał się ośrodkiem archiwalnym, gdzie spływają zbiory dokumentów. Tu znalazły swoje miejsce tzw. Archiwa Belwederskie uratowane z płonącej Warszawy w czasie Kampanii Wrześniowej w 1939 r. oraz te które przekazali wybitni przedstawiciele emigracji powojennej, którzy pozostali na emigracji.

Najcenniejsze zbiory dotyczą kształtowania granic Polski w latach 1918-1922 wraz z wojną polsko-bolszewicką i obroną Warszawy w 1920 r. Niezwykle ważne są kolekcje Ambasadorów Józefa Lipskiego, Juliusza Łukasiewicza, Michała Sokolnickiego, instytucji polonijnych: Komitetu Obrony Narodowej i Kongresu Polonii Amerykańskiej. Dokumenty przechowywane w Instytucie są częścią polskiego dziedzictwa narodowego, które w wyniku wojen, emigracji i działalności Polonii znalazły się na ziemi amerykańskiej i przechowywane są w Nowym Jorku.

autor: Agnieszka Granatowska zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: