Budowa nowego Kosciuszko Bridge … trzęsie Greenpointem

2015-08-06 6:00

Mieszkańcy polskiej dzielnicy narzekają na hałas i wibracje  podczas prac konstrukcyjnych nowej przeprawy. Pierwsza faza budowy nowego Kosciuszko Bridge, łączącego Brooklyn z Queensem, wchodzi w decydujący etap. Choć projekt jest bardzo potrzebny, to jednak mocno uprzykrza życie mieszkańcom Greenpointu. Mogli oni wyrazić swoje opinie i dowiedzieć się o postępie w pracach na spotkaniu z przedstawicielami nowojorskiego stanowego Wydziału Transportu i reprezentantami konsorcjów budujących nową przeprawę nad Newton Creek.

Na spotkanie zorganizowane przez Wydział Transportu i Community Liaison w siedzibie P-SFUK na Greenpoincie przybyło blisko 50 osób.
Poinformowano na nim, że obecnie trwają prace przy fundamentach i konstrukcji podstawy nowego mostu. W ziemi powstają odwierty, gdzie umieszczane są pale podtrzymujące konstrukcje. Jak zapewnił nadzorujący budowę inspektor John Giarardi prace odbywają się zgodnie z harmonogramem i trwają 24 godziny na dobę.
Mieszkańcy skarżyli się w większości na wibracje i hałas dobiegający z placu budowy. Niektórzy zauważyli, że domy na Greenpoincie są znacznie starsze niż w wielu innych dzielnicach i ich konstrukcje mogą zostać naruszone. Pojawiły się też skargi dotyczące utrudnień w ruchu i funkcjonowaniu lokalnej linii autobusowej.
Uwagi mieszkańców spotkały się ze zrozumieniem inżynierów, którzy zapewnili, że ze względu na utrudnienia w ruchu wiele prac odbywa się nocą. Poinformowali oni też, że najcięższa i najgłośniejsza faza robót związana z odwiertami potrwa jeszcze klika dni.  Zebranych uspokajała także Jessica Miller odpowiedzialna za ochronę środowiska, która stwierdziła, że poziom wibracji, hałasu i zanieczyszczeń monitorowany jest na bieżąco i nie wykracza poza przyjęte normy. Prosiła ona również o zgłaszanie indywidualnych przypadków naruszenia konstrukcji budynku. Ulegając sugestiom mieszkańców przedstawiciele konsorcjów zgodzili się jednak na umieszczenie większej ilości punktów pomiarowych w lokacjach szczególnie narażonych na wibracje.
Nowy most Kościuszki to największa pojedyncza inwestycja budowlana w historii nowojorskiego stanowego Wydziału Transportu. Projekt, którego tylko pierwsza faza pochłonie ponad pół miliarda dolarów, realizowany jest przez konsorcjum firm Skanska, Kiewit, Ecco III i HNTB. Przeprawa w kierunku wschodnim powinna zostać oddana do użytku na początku 2018 roku. Całkowity koniec prac planowany jest w połowie 2020 roku. W międzyczasie nastąpi demontaż starego mostu.

Tekst i zdjęcia Marcin Żurawicz

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki